
Daty
02.07 / 12:00
Miejsce
Czas
10H30
Język
en / fr / nl, polskie i angielskie napisy
Realizacja
Czarny: Kongo
obsada / cast Aminata Demba, Bert Luppes, Chris Thys, Frank Focketyn, Lisah Adeaga, Peter Seynaeve, Roberto Jean, Yolanda Mpelé, Sam Gysel
text Fiston Mwanza Mujila, William Sheppard, Aminata Demba, Nganji Mutiri, Steven Heene, Luk Perceval, geïnspireerd door James Baldwin, Jef Geeraerts, Gil Scott-Heron, William Shakespeare, Giordano Bruno, Pagan Kennedy, Lucas Catherine, Joseph Conrad, Jean-Paul Sartre, Aimé Césaire en zuster Adonia
dramaturgia /dramaturgy Steven Heene
Żółty: Rex
obsada / cast Peter Seynaeve, Chris Thys, Lien Wildemeersch, Bert Luppes, Maria Shulga, Oscar Van Rompay, Philip Leonhard Kelz, Valéry Warnotte, Sam Gysel
dramaturgia / dramaturgy Peter van Kraaij, Steven Heene, Margit Niederhuber
Czerwony: Święta wojna
obsada / cast Bert Luppes, Dahlia Pessemiers-Benamar, Farid Bouzenad, Lisah Adeaga, Maria Shulga, Oscar Van Rompay, Peter Seynaeve, Roberto Jean, Valéry Warnotte, Sam Gysel
text Lisah Adeaga, Rachid Benzine, Michael Bijnens, Farid Bouzenad, Steven Heene, Roberto Jean, Bert Luppes, Dahlia Pessemiers-Benamar, Peter Seynaeve, Maria Shulga, Oscar Van Rompay, Valéry Warnotte, Luk Perceval
dramaturgia / dramaturgy Steven Heene
—
reżyseria / director Luk Perceval
muzyka /music Sam Gysel
scenografia / set design Annette Kurz
asystent scenografki / assistant set design Sammy Van den Heuvel
kostiumy / costume design Ilse Vandenbussche
reżyseria świateł / lighting design Mark Van Denesse
realizacja dźwięku / sound design (RED) Frederik Vanslembrouck
konsultacje ruchowe / movement coach Ted Stoffer
asystentka reżysera / director’s assistant Liesbeth Standaert
konsultacje językowe / language coach Elke De Brouwer
producentka / production Greet Prové
producent techniczny / technical production Chris Vanneste
menadżer tournee / tour manager Sophie Frijters
napisy / subtitles: Liesbeth Standaert
menadżer sceny / stage manager Marijn Vlaminck
zespół techniczny / technicians Sander Michiels- Geert De Rodder – Emmanuel Desmyter – Eddy De Schepper – Frederik Vanslembrouck – Bart Meeusen
garderobiana / dresser Micheline D’Hertoge
realizacja scenografii / realisation set, props & costumes workshops NTGent
staż dramaturgiczny / intern dramaturgy: Lilly Busch (BLACK); Martijn Gielen, Ingrid Haugen, Emmeline Henderickx, Delphine Delabeye and Zephyr Brüggen (YELLOW); Annika Serong, Rita Pinheiro and Jesse Van Damme (RED)
staż scenograficzno-kostiumograficzny / intern set and costume design (YELLOW): Chloé Wasselin
staż aystentka reżysera /intern director’s assistance (RED): Finn Hewson
staż producencki / intern production (YELLOW): Fine Stoffels
podziękowania / thanks to Steve Dugardin
koprodukcja / coproduction Landestheater Niederösterreich, Le Manège Maubeuge (YELLOW); Le Manège Maubeuge (RED)
produkcja zrealizowana dzięki wsparciu / this production was realized with the support of The Belgian Tax Shelter
Dodatkowe informacje
Obowiązuje jeden bilet na wszystkie części trylogii.
W cenie biletu oferujemy poczęstunek.
W 2022 r. artystą portretowanym na Malta Festival Poznań jest Luk Perceval – flamandzki reżyser, aktor, zdobywca wielu nagród, klasyk współczesnego teatru europejskiego, w latach 2019–2022 artysta rezydent gandawskiego NTGent. Zaprezentujemy jego monumentalne dzieło, czyli trylogię Cały smutek Belgii – trzy wyjątkowe w dorobku reżysera spektakle Czarny, Żółty, Czerwony, w których mierzy się on z historią swojego kraju. Tytuły poszczególnych części nawiązują do trzykolorowej flagi Belgii, a całość jest poruszającą, miejscami surrealistyczną opowieścią o państwie-paradoksie, będącym dzisiaj politycznym sercem Europy. Państwie bez narodu, wewnętrznie podzielonym, w którym tylko kilka procent mieszkańców określa się jako Belgowie/jki. Będzie to pierwsza na świecie prezentacja wszystkich trzech części trylogii razem, w ramach całodziennego wydarzenia teatralnego. W programie również nagrania oper i filmy dokumentalne Luka Percevala, spotkanie z twórcą i prowadzona przez niego sesja jogi.
Czarny: Kongo
Punktem wyjścia do pierwszej części trylogii Cały smutek Belgii były dzienniki i wykłady Afroamerykanina Williama Henry’ego Shepparda, który jako pierwszy cudzoziemiec dotarł w 1890 r. do stolicy królestwa Kuba położonego na terenie Konga. Sheppard miał wówczas około 20 lat i był misjonarzem Kościoła prezbiteriańskiego. Po powrocie do Stanów Zjednoczonych głośno mówił o nadużyciach i terrorze stosowanym przez króla Belgów Leopolda II, który z Konga uczynił swoją prywatną własność. Udokumentował również wpływ kolonizacji na rozpad tradycyjnych wspólnot i zniszczenie afrykańskiej kultury. Za sformułowanie tych oskarżeń został postawiony przed kongijskim sądem. W spektaklu są przywołane dzienniki Shepparda, fragmenty wykładów, które wielebny wygłaszał, by zdobyć dofinansowanie na kolejny wyjazd do Konga, a także fragmenty innych tekstów, m.in. Jamesa Baldwina, Williama Shakespeare’a, Giordana Bruna, Josepha Conrada, Aimé Césaire’a.
Żółty: Rex
Druga część trylogii dotyczy czasów II wojny światowej i kolaboracji dużej części Flandrii z nazistami. Co sprawiło, że młodzi ludzie lat 30. XX w., marzący o nowym porządku świata, tak licznie dołączyli do ruchów nazistowskich? Spektakl powstał na podstawie sztuki pisarza i dramaturga Petera van Kraaija, opowiadającej o flamandzkiej rodzinie. Jej członkami są: Staf, członek Dietse Militia (Czarnych Brygad), i jego żona Marije; ich syn Jef, członek Legionu Flamandzkiego u boku armii niemieckiej na froncie wschodnim; ich córka Mie, członkini Dietse Meisjesscharen, oddziału dla dziewcząt Narodowo-Socjalistycznej Młodzieżowej Flandrii; Hubert (brat Stafa), który nie jest zaangażowany w kolaborację z Niemcami; oraz wuj Laurens, ksiądz i brat Marije. Ich głosy mieszają się z innymi, m.in. Channy, młodej Żydówki, Aloysiusa, również żołnierza na froncie wschodnim, Léona Degrelle, założyciela wpływowego faszystowskiego ruchu Rex i żołnierza Legionu Walońskiego na froncie wschodnim, członka SS, oraz Austriaka Otto Skorzenego – oficera niemieckich jednostek Waffen-SS, dowódcy spektakularnych operacji komandosów. Wielojęzyczny chór przywołujący ponure czasy lat 30. wspiera na żywo muzyka kompozytora i multiinstrumentalisty Sama Gysela.
Czerwony: Święta wojna
Trzecia część trylogii opowiada o zamachach terrorystycznych, do których doszło 22 marca 2016 r. na stacji metra Maalbeek w sercu Brukseli oraz na brukselskim lotnisku Zaventem. Zginęło w nich 35 osób, a 340 zostało rannych – terroryści użyli bomb z gwoździami, by ranić jak najwięcej ludzi. Sprawcami zamachów byli syryjscy bojownicy IS, powiązani z zamachami w Paryżu w 2015 r., mieszkańcy Brukseli. „Nasz kraj czeka ciężka próba” – powiedział ówczesny premier Belgii Charles Michel. Dlaczego większość bojowników IS zwerbowano w Brukseli? Czy Bruksela rzeczywiście jest „piekłem”, jak stwierdził były amerykański prezydent Donald Trump? Luk Perceval opowiada wciąż żywą w Belgii historię za pomocą świadectwa, m.in. zdezorientowanego ojca terrorysty i listów od Nour, dziewczyny, która z miłości wyjechała do Syrii i urodziła tam córkę. Zamiast rekonstruować fakty, tworzy studium przemocy, stawia pytania o to, co poprzedza atak terrorystyczny. Jakie narracje dominują w społecznym i medialnym obiegu? Co zrobić z dziećmi bojowników IS przetrzymywanymi w obozach w Syrii?
Harmonogram spektakli:
12:00 – Czarny: Kongo
14:00 – przerwa: zupa jarzynowa
16:00 – Żółty: Rex
18:00 – przerwa: kawa i wafel
20:00 – Czerwony: Święta wojna
21:45 – zakończenie