No Title wystawa

Daty

01.07 / 15:00

02.07 / 15:00

03.07 / 15:00

Daty

01.07 / 15:00

02.07 / 15:00

03.07 / 15:00

Miejsce

Domie

Czas

4H

Język

bez słów

Bilety

wstęp wolny

Realizacja

Koncepcja, wykonanie: Pablo Ramírez González

 

 

Lia Dostlieva, Andrii Dostliev Black on Prussian Blue 

Black on Prussian Blue to próba rekonstrukcji obszernego archiwum rodzinnego należącego do żołnierza Wehrmachtu, który służył w Luftwaffe podczas II wojny światowej. Można w nim znaleźć każde zdarzenie, o którym czytaliśmy w szkolnym podręczniku do historii, i każdy okupowany przez agresorów kraj – skrupulatnie oznaczony etykietką. 

W archiwum twórcy odkryli bardzo specyficzny wizualny schemat przedstawiający zdarzenia i miejsca: zachodnioeuropejskie kraje są reprezentowane przez piękne scenerie lub zabytki architektury, podczas gdy zdjęcia z krajów Europy Wschodniej to zazwyczaj zdjęcia ziemi. Gleba, błoto, niewyasfaltowane drogi zajmują znaczącą część kadru i zdają się kluczowym elementem reprezentacji wizualnej okupowanych terenów Wschodu.

Czym jest spojrzenie oprawcy? Czy te zdjęcia są jego zobrazowaniem? Skoro na zdjęciach nie ma nic poza zasobami ogołoconymi z jakiejkolwiek podmiotowości czy piękna, to czy jest to perspektywa agresora na niedawno podbite kraje? Czy jednak świadomy wybór fotografa, by patrzeć w dół i dzięki temu uniknąć patrzenia na przemoc, krew, Holokaust?

Pablo Ramírez González Chinampa Lab

Chinampa Lab to transdyscyplinarny projekt badawczy, który bada możliwości interakcji i komunikacji między roślinami, przedmiotami (ceramicznymi rzeźbami) i ludźmi, a tym samym możliwość dialogu i radykalnej empatii z innymi gatunkami. Artysta przekształca biodane pochodzące z roślin na generatywne wideo i dźwięk, tworząc instalację dźwiękową. Odwołuje się do rdzennych kosmologii i idei międzygatunkowych sieci globalnego Południa, m.in. do starożytnej zasady kultury Majów, która mówi: „Jestem innym tobą” (In lak ech).

Wybrane przez artystę rośliny tropikalne wiążą się z historią kolonializmu i współczesnymi praktykami przemysłowego wykorzystania przyrody na globalnym Południu. Wśród roślin znajdują się gatunki z różnych regionów globalnego południa: Musa paradisiaca, Persea americana, Platycerium bifurcatum, Yucca elephantipes, Ficus elastica, Passiflora incarnata i Monstera deliciosa. Wszystkie odegrały znaczącą rolę w konkretnych opowieściach o XVI-wiecznej grabieży i do dziś są przedmiotem procesu egzotycznego utowarowienia.

W pracy Pablo Ramireza Gonzálesa stają się nowym pływającym ekosystemem, który artysta nazwał Chinampa, odwołując się do prekolumbijskiej techniki uprawy na wodzie lub bagnach, polegającej na budowaniu wysp z tratw. Projekt ma na celu stworzenie symbolicznego terytorium złożonego z roślin, które zostały historycznie wyrwane przez siły kolonialne z ich endemicznych lokalizacji w Ameryce Południowej, Afryce, Azji i Oceanii.

Pozostali artyści: Taras Gembik & Zoi Michailova, Maria Redko, Olena Siyatovska, Igor Shugaleev, Grupa Bergamot